Салман Хан ще раз спробує змінити світ

Пропонуємо вашій увазі нове інтерв’ю з творцем Khan Academy, яке нещодавно з’явилось на The Chronicle of Higher Education. Переклад здійснено командою MOOCology.


Салман Хан не боїться робити помилки, створюючи навчальні відео. “Я буду посміхатися кожен раз через свої невдалі спроби, і студенти зі мною погодяться”, – говорить він. “Це здається дрібницею, але коли ви останній раз сміялися, вирішуючи якусь математичну задачу?”.

Він є засновником Khan Academy, яка починала з чогось на зразок хобі, коли він записував відео у своїй вбиральні, а зараз є процвітаючою некомерційною організацією з більш ніж 20 мільйонами зареєстрованих студентів. Ці матеріали тепер – лише маленька частина тієї великої місії.

Нижче приведений відредагований зразок бесіди містера Хана з Джеффом Янгом, редактором The Chronicle of Higher Education.

Вітаємо усіх! Я Джефф Янг, редактор The Chronicle.

Багато людей думають про Салмана Хана як про відео-блогера з теми освіти (і він дійсно створив тисячі відео), проте Khan Academy переросла у дещо більше. Вона має своє програмне забезпечення. Але що більш важливо, так це те, що Khan Academy являє собою певну філософію. Сал Хан вважає, що студенти не повинні переходити до наступної задачі, якщо вони не зрозуміти попередньої, особливо в таких галузях, як математика. Основним недоліком він вважає те, що люди рухаються занадто швидко.

Я зустрівся з Салманом Ханом відразу ж після його недавньої розмови на SXSWedu в Остіні, щоб поговорити про його бачення і про те, як на його думку виглядатиме університет майбутнього.

Сал Хан потрапив до освіти зовсім з іншої професійної сфери. Він провів більшу частину свого життя, працюючи фінансовим аналітиком. Хан створив свої перші навчальні матеріали, щоб допомогти двоюрідним братам з їх домашнім завданням з математики, і, таким чином, “застряг” у всьому цьому. Так як він додавав все більше і більше відео, в решті решт він вирішив перетворити це все на некомерційну установу. Цією ідеєю зацікавився Білл Гейтс, який і став поручителем. Матеріали дуже відрізнялися від усього, що школяри отримуть у звичайній школі. Їх викладання було настільки неформальним, що на це навіть скаржилися офіційні викладачі. І все ж, в розмові на SXSWedu Сал Хан говорить, що намагатиметься зробити Khan Academy установою світового класу.

Проте, як він собі це уявляє?

Salman_Khan_New_Steps_to_Future_2

Можливо, коли багато людей думають про світовий клас, вони уявляють платинові картки і таке інше, але коли ми говоримо про світовий клас, ми маємо на увазі, що це повинно бути найкращим. Стиль, з якого я почав – ні, не той, що приводить людей до Khan Academy, так як вони всі мають свій власний стиль – це один з тих, де ми просто насолоджуємося процесом. Ви знаєте, коли я роблю відео, я дійсно насолоджуюся цим. Серйозно, це якесь чудо. Я буду посміхатися кожен раз через свої помилки, і студенти зі мною погодяться.Це здається дрібницею, але коли ви останній раз сміялися, вирішуючи якусь математичну задачу?

Згоден з вами.

Багато моїх кузенів були студентами-відмінниками, але все ж таки у них були ці так звані “пробіли” у знаннях.

Справді?

Для них математика, природничі науки та й взагалі більшість речей – це усе формули, між якими вони ніколи не бачили зв’язок. Що змусило мене досягти успіху в математиці в середній школі і коледжі та за його межами – і навіть пам’ятати досі, у свої 30 – це те, що все відбувалось на рівні інтуіції. Усе було пов’язано між собою. І те, чого я хотів навчити своїх кузенів з самого початку – це саме цього зв’язку. Ви не повинні запам’ятовувати якусь нову формулу. Це всього-навсього перестановка тієї, яку ви вже знаєте. Це все виходить само собою.

Khan Academy має цей зв’язок, і я думаю, що це саме те, що подобається багатьом студентам. Це не магічні формули, що з’являються невідомо звідки. Йдеться про розуміння того, що насправді ми робимо, розуміння того, що ця математика або наука говорить про Всесвіт. Іноді у мене бувають моменти на відео, де я просто в захваті. Я просто в захваті від того, що ми тільки що спостерігали або про що дізналися, і я думаю, що саме це і надихає наших студентів.

Одна з найбільш інтригуючих речей, яку нещодавно зробив Сал Хан – це створення школи, справжньої школи, із цегли та розчину, що носить назву Khan Lab School. У ній навчаються від дитячого садка до восьмого класу. Один з дітей Сала теж відвідує її. Але це змусило мене замислитися: коли дитина піде у коледж, як виглядатиме майбутня установа?

Я вже говорив про це. Багато людей зацікавлені у цьому.

Я не здивований.

Salman_Khan_New_Steps_to_Future_3

Я б створив коледж, який зосереджувався б на дійсно затребуваних областях в сучасному світі: технології, фінанси або дизайн. Проте, коли я говорю про це, люди відразу ж починають говорити: “О, це буде щось типу професійно-технічного училища дуже вузької спеціалізації, котре випускатиме студентів не таких, яких ми звикли бачити”. Але уявіть собі школу в Кремнієвій долині. У студентів є усе те, що зробило наші власні спогади про коледж такими приємними: гуртожитки, студентські центри, клуби. Вони відвідують семінари, пов’язані з філософією, високою літературою, словом, з тим, що їм дійсно цікаво. Це справедливо.

Вони не витрачатимуть увесь свій час, записуючи конспекти на лекціях кількістю у 300 чоловік, намагаючись потім здати іспит з предметів, які мають дуже мало відношення до їх майбутньої професії, або які вони потім просто забудуть. Замість цього вони проводитимуть час в Google або в Khan Academy. Робитимуть дослідження в місцевому або іншому університеті, або в фармацевтичній компанії. Працюватимуть з технічним термостатом або в бізнесі, і намагагатимуться створити щось нове. Це може бути, наприклад, робота з відомим письменником в якості стажера, де ви навчитиметесь писати романи.

Звичайно.

Або це може бути робота з митцем, неважливо, і ви начатиметесь цьому не обов’язково протягом чотирьох років. Я завжди жартую на тему чотирьох років навчання як безглуздій речі. Це як наче хтось вирішив: “Добре, ми будемо тримати їх тут протягом чотирьох років. Давайте подивимося, як ми можемо заповнити цей час незалежно від того, де ви навчаєтесь: на факультеті комп’ютерних технологій чи на факультеті мистецтва”. Я думаю про те, з якими знаннями виходять потім ці студенти. Так, вони здають іспити, які показують їх компетентність в певній галузі.

Але це все може бути зроблено у вільний час. Замість цього суденти говорять: “Я розуміюсь на обробці сигналу досить добре, щоб здати цей іспит”, але все, що вони отримують в кінцевому рахунку – це вміння створювати теки.

Ви маєте рацію.

Вони створюють теки не тільки по своїй спеціальності, але й ті, що знаходяться далеко за її межами: теки з письменництва, творчих проектів, промов. Коли вони закінчують, замість того, щоб сказати: “У мене середній бал з відзнакою”, вони говорять: “Ось моя папка”, яка буде тільки однією третьою з речей, котрими ви дійсно пишаєтесь. Там будуть якісь бали за ті предмети, які ви освоїли. Далі там будуть деякі характеристики від людей, з якими ви працювали: від ваших професорів та інших студентів. Але більшість з них відповідатимуть на запитання: “Як ця людина зарекомендувала себе? Як було працювати з нею?”.

За шкалою від 1 до 10, наскільки можливе створення подібної установи, на ваш погляд?

Сал Хан: Я не знаю, чи створю це саме я, але гадаю, що один з таких університетів з’явиться протягом найближчих 10 років.

Чи чули ви про декана МТІ, Крістін Ортіз?

Сал Хан: Так, так. Я знайомий з нею. Вона створює новий університет, і, ви знаєте, особисто я вважаю, що це не буде чимось на зразок типічних університетів, я думаю, це буде щось неперевершене. Він прийматиме студентів із Гарварда, з MTІ, тому я вважаю, що має бути якась вартість (я не маю на увазі, що це буде доступно лише студентській еліті), тому що якщо він змушуватиме студентів залишати школи, які мають неймовірну репутацію і 100-річну історію, то це саме та модель, яку ми повинні намагатися наслідувати.

Salman_Khan_New_Steps_to_Future_4

А чому ви вважаєте, що традиційні коледжі не в змозі це зробити?

Справа у традиції. Існує певний стан речей, те, як вони звикли робити. Я думаю, що найкращий спосіб – це змінити потужні каталізатори ззовні, на що більшість з цих університетів відповідають: “Ми просто втратимо своїх кращих студентів”. А це б допомогло студентам існувати в реальному світі та, в кінцевому підсумку, залишитись з заощадженнями замість боргів.

Ви знаєте, нещодавно вийшла цікава книга. Історія, що описується в ній, – це утопічне бачення того, як кожна людина хотіла б реалізуватись самостійно у житті, і це, на мою думку, досить гарна ідея. Але реалізація за допомогою компаній зробила кожну людину ідентичною. Ви коли-небудь замислювались над тим, що цей прекрасний винахід, який ви створили, може привести до світу, де світовий клас – це єдине, що отримують багато людей в кінцевому підсумку? Або цей стиль освіти може бути дуже хорошим, проте, інтерактивне програмне забезпечення та відео можуть погіршити тенденцію?

В теорії це можливо, але все, про що ми говоримо, це повна протилежність. Кожен раз, коли ми згадуємо це, ми не говоримо про школу або університет майбутнього. Я говорю про великі, відкриті простори, можливо, навіть на свіжому повітрі, де студенти працюють один з одним. Коли вони працюють в Khan Academy, це сприяє їм допомогати один одному. Коли вони не працюють з нами, то створюють власні проекти. Вони знаходяться на природі, і це насправді один з наших основних принципів. Вони будують соціальні та емоційні навички.

Про lab school, яку ми створили, багато людей думають: “О, Khan Academy, Khan Lab School, це щось пов’язане з комп’ютерами”. Так, студенти використовують комп’ютери, але я б поставив цю школу врозріз з майже будь-якою іншою школою з точки зору того, скільки взаємодії отримують учні, скільки часу вони проводять поза межами традиційних класів, скільки часу вони отримують на творчість та на те, щоб взяти на себе відповідальність за своє навчання. І так, я розумію, що благі наміри також можуть нашкодити. Але наші погляди на те, як повинні виглядати школи, всього-навсього віртуальні.

Це засіб, який може створювати дійсно великі речі, але справжня краса полягає в тому, як ми можемо використовувати ці інструменти, щоб змусити людей ще більше взаємодіяти один з одним та надати їм можливість створювати ще більш цікаві речі. Школа повинна бути просто базою. Ідіть звідси. Відвідайте екскурсії, пляж або музей. Проведіть якесь дослідження, будь що.

Salman_Khan_New_Steps_to_Future_5

Ви коли-небудь думали про свій винахід як про велику відповідальність?

Так. Ви знаєте, я говорю людям, що Khan Academy 1.0 знаходилась десь на полиці протягом п’яти років. Khan Academy 2.0 була створена за останні п’ять років. Ми реальна організація. Ми робимо реальні речі зараз, деякі з них вже дуже істотні, але все ж таки я сподіваюсь, що у 2025 році люди будуть вважати Khan Academy передовим закладом і думати: “Що б ми робили без нього?”. Це моє прагнення. Поживемо – побачимо.

Якщо він має рацію, якщо ця установа дійсно впровадить нові способи отримання освіти, то Сал Хан і його академія стануть новою хвилею в галузі освіти.

Коментарів немає.

Залиште свій коментар