Безкоштовна онлайн-освіта: час переймати досвід відкритого програмного забезпечення

Брайан Реалі, генеральний директор компанії Colosa Inc, розповідає про перспективні способи монетизації дистанційного навчання у глобальному світі. Переклад статті здійснено командою MOOCology.


Розвиток і поширення масових відкритих онлайн-курсів може серйозно вплинути на перерозподіл впливу у системі глобальної освіти так само, як поява відкритого програмного забезпечення змінило цифровий ринок. Але процеси, що супроводжують ці зміни, будуть істотно відрізнятися за двома ключовими напрямками:

  1. відбудеться це в два рази швидше;
  2. конкуренти матимуть шанс реалізувати ідею принципово іншими засобами, ніж ви від них очікуєте.

У провідних університетах США МВОК вже встигли стати найгарячішою темою для дебатів між адміністрацією та викладачами. Останніх лякає, що модель навчання у класі буде змінено на онлайн-курс, в якій професор-суперзірка викладатиме в Інтернеті, а всі інші стануть почесними асистентами. Адміністрації інститутів, навпаки, бачать в онлайн-навчанні реальну можливість зменшення витрат, інструмент підвищення ефективності, особливо це стосується непрофільних напрямків, а також “експорт” традиційно сильних предметів, що викладаються в конкретному університеті. Між тим, такі бізнес-стартапи, як 2U або неприбутковий edX вже на поточний момент підготували бізнес-моделі, що буде забезпечувати їх беззбитковість.

Аргументи “за” і “проти” МВОК матимуть сенс лише в тому випадку, якщо ми будемо вважати за точку відліку таку модель вищої освіти, в якій університети продають навчання. Лише за такої умови з’явиться необхідність аналізувати наші пропозиції: що ми викладаємо сьогодні, що ми запропонуємо завтра, чи буде на ці курси широкий попит і чи будуть вони давати прибуток?

А якщо ж припустити, що бізнес-модель провідних університетів буде повністю переглянута і зазнає істотних змін, то може виявитись, що дана дискусія взагалі не має сенсу.

На теперешній час університетам платять за освіту. А якщо ми зробимо його безкоштовним? На перший погляд виглядає напрочуд абсурдно. Але аналогічне враження складалося, коли вперше зайшла мова про “бізнес вільного програмного забезпечення”. Коли я розповідаю колегам із інших галузей про те, що планую запускати проект по створенню відкритого програмного забезпечення, вони запитують: ”Як же Ви зможете заробляти, якщо віддаєте продукт безкоштовно”?

Гарне запитання. Адже саме тут ми обличчям до обличчя зіткнемося з досвідом комерційної стратегії продуктів, які мають відкритий вихідний код. І ті успішні та прибуткові бізнес-проекти, що існують наразі, мабуть і будуть найкращою аналогією процесів, які незабаром будуть відбуватися в галузі освіті.

New_Time_for_Global_Learning_2

Уявіть собі, що найкращі навчальні заклади світу більше не продаватимуть освіту. Замість цього вони зосередять зусилля на процесі, який я називаю “пошук і розкриття талантів”. А реальний прибуток університетів буде полягати не в тому, щоб продавати курси, а скоріше у знаходженні та вихованні “великих геніїв”, що досягнуть значних успіхів у своїй галузі та забезпечать надалі окупність закладу у вигляді внесків і пожертвувань.

Наприклад, розмір пожертвувань Гарварду ($30 млрд.) та Стенфорду ($17 млрд.) не йде ні в яке порівняння з тими сумами, які студенти платять за навчання. У 2012 році загальний операційний прибуток Гарварду склав трохи більше $4 млрд, і лише 6.5% цієї суми була оплата безпосередньо за навчання. В той час, як прибутки від інвестицій (у вигляді пожертвувань) склали більше, ніж $1.5 млрд.

Велика кількість успішних випускників жертвує значні суми своїм альма-матер. Саме таким чином за 2012 рік Гарвард отримав $289 млн. для поточного використання і $361 млн. у вигляді благодійних внесків. Доречі, це на 2% більше в порівнянні з попереднім роком.

Ми вже можемо спостерігати початок глобальної війни за таланти, де кожен буде прагнути першим виявити і залучити під “своє крило” юних обдарувань, запропонувавши їм професійні перспективи та комфорт у творчості. А оскільки талант може з’явитися де завгодно, необхідно подбати про те, щоб створювати актуальні методи і технології для залучення геніїв з усього світу.

Масові курси зможуть забезпечити всю необхідну технічну базу таким чином, як свого часу це зробили компанії, які займаються комерційною розробкою відкритого програмного забезпечення: для цього необхідно створювати ключові місця зосередження важливих людей та інформації. Вже сьогодні провайдери МВОК та університети здатні запропонувати все це безкоштовно − і знання, і тести, і сертифікацію. Студенти навчаються і самостійно проходять, здають іспити, а розробники курсів отримують важливу інформацію про найбільших розумників всесвіту, таким чином всі учасники процесу залишаються задоволені. Система працюватиме за принципом “глобальної воронки”: величезна кількість при вході і тільки кращі, − на виході. Залишається лише автоматизувати процес, додавши маркетингові інструменти від компаній Marketo, Acton або Pardot і вуаля, отримуємо наступне покоління Стівів Джобсів , Марків Цукербергів і Біллів Гейтсів, які сьогодні можуть жити в будь-якій частині світу, хоч у Пало- Альто, хоч в Карачі.

New_Time_for_Global_Learning_3

Спробуємо порівняти ці дві моделі вищої освіти. З одного боку, ми маємо ексклюзивне фірмове навчання світового рівня (наприклад, Гарвард). Така модель схожа на стиль продажів компаній- розробників пропрієтарного програмного забезпечення. З іншого боку, новоявлені руйнівники поточного ринкового укладу (на кшталт 2U, edX), які починають свою діяльність, пропонуючи безкоштовні курси, а зрештою першими отримують доступ до нових талантів .

Взагалі-то компаніям 2U і edX навіть не обов’язково змагатися з вищою освітою. Замість цього, вони можуть створити принципово новий ринок, продаючи інформацію про абітурієнтів університетам, які постійно шукають нові способи для виявлення талантів. Або ще один варіант: співпраця МВОК з венчурними капіталістами і інкубаторами, що надають необхідні інструменти для розвитку конкретних стартапів. На додачу до потенційних, ще не відкритих ринків, також залишається можливість конкурувати на вже існуючих, наприклад, запропонувати більш низькі ціни або переваги віддаленого навчання, яких немає в традиційній моделі.

Особливий інтерес для МВОК представляють Індія і Китай. Адже, незважаючи на те, що Силіконовій Долині вдалося створити кращу екосистему для стартапів, достатньо талановитих людей там не буде ніколи, тому шукати персонал доводиться досить далеко від дому. Якщо Вам цікаво, яке місто в країнах, що розвиваються, має найкращі шанси для залучення багатомільярдного інвестування, раджу ознайомиться з висновками Міжнародної Доповіді про Стартапи. Венчурні капіталісти вкрай зацікавлені можливістю вкладати гроші в таланти, які складно виявити, але дешево вирощувати, і масові курси можуть добре посприяти таким починанням .

Y Combinator, TechStars, the Founder Institute та інші інкубатори стартапів створюють величезні мережі з метою ідентифікації таланту на ранній стадії, сподіваючись на подальшу капіталізацію майбутнього успіху. Такі організації, як Starter League, можливо , в майбутньому також приймуть таку модель на озброєння, але наразі їх сервіс передбачає оплату за навчання програмуванню в групах.

Компанія lumni.net, що пропонує фінансову освіту в обмін на фіксований відсоток від майбутніх доходів, також зробила ставку на розвиток своїх учнів. Не найгірший варіант: замість того, щоб брати позику $200 тис. для отримання Гарвардського освіти, чи не простіше запропонувати невеликий відсоток своєї майбутньої зарплатні провайдеру МВОК, який повністю покриває навчання.

New_Time_for_Global_Learning_4

Як людина, яка вважає за краще працювати з системами, що використовують відкритий програмний код, мені імпонують безкоштовні навчальні рішення, хоча я вважаю за потрібне постійно розмірковувати про способи отримання прибутку від безкоштовних продуктів. На мій погляд, вищій освіти не варто починати боротьбу з МВОК, краще замість цього спробувати комплексно уявити собі навчання майбутнього, адже напевно воно суттєво відрізнятиметься від сучасного.

Коментарів немає.

Залиште свій коментар